måndag 15 januari 2018

Vända hem av Yaa Gyasi

Den här boken lånade jag hem från bibblan av misstag. Jag trodde det var en annan bok som jag samma dag hade sett någon hylla på instagram, men det var inte den här. Men när jag väl hade den hemma så gjorde jag en snabb koll på Goodreads och insåg att det inte gjorde något, för folk tokälskade den här med!

Handling från Adlibris: 
Yaa Gyasi skildrar med sin imponerande debutroman slavhandelns konsekvenser under flera generationer, från 1700-talet ända fram till idag. Frågan som ställs är om människans jakt på identitet och hemfärd också kan bli hennes väg till försoning.

Vända hem inleds med två unga systrar ovetande om varandras existens. Effia har av sin framgångsrika stam gifts bort med den engelske guvernören. Esi sitter fängslad i väntan på att säljas som slav, trots en privilegierad uppväxt. Nu befinner de sig både nära och långt ifrån varandra: en bland härskarna och en i de grymma fängelsehålorna.

Mina kommentarer: 
Jag var helt fast i den här boken från första sidan. Då jag inte har läst särskilt noga om vad boken egentligen handlade om så blev jag glatt överraskad några kapitel in när jag insåg att den följer de två systrarnas avkommor i generationer. Det är som en bok som består av noveller som hänger samman. Jag fullkomligt älskar det konceptet. Även om det är lite tråkigt att veta när kapitlet är slut att jag inte får följa historien ur den karaktärens synvinkel mer. Däremot så kände jag att det blev ett bra driv i läsningen, då jag hela tiden ville till nästa kapitel för att se hur det jag precis hade läst påverkade nästa generation. Och man får fortfarande veta saker om de karaktärer man just läst om, även om berättarperspektivet ändras.

Samtidigt är det Vända hem en djupdykning ner i den mörka historia av kolonialism och slavhandel som Ghana har. Jag har själv inte läst särskilt mycket om det innan, och även om detta inte är en ingående historieroman så ger den mycket insikt i hur det måste ha känts för detta folk genom generationer.

Den här boken är Yaa Gyasis debutroman och jag kan inte vänta på att få se vad hon kommer ge ut i framtiden. Jag är helt tagen av den här romanen, både dess handling och språk. Inte minst är jag otroligt glad att jag lånade med mig fel bok hem.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

1 kommentar: