tisdag 2 januari 2018

Utmaningar 2018

Så har det blivit dags att ta en titt på vilja utmaningar jag tänkte ha det kommande året. Jag älskar början av året eftersom det blir en nystart. Förra året är glömt. nu är det en ny chans att uträtta stordåd.

Jag har en del allmänna mål med min läsning detta år. Det är att försöka prioritera läsningen fram lite mindre givande saker som slösurfande. Det är alltför lätt att fastna framför youtube eller liknande när man lika gärna kan läsa en stund. Sedan är min ambition liksom alla år att försöka läsa mina egna böcker. Det hade varit så skönt att få ner antalet lite så jag inte har dåligt samvete varje gång jag vill köpa något nytt. Men utöver detta har jag tre stycken utmaningar som jag tänkte genomföra under året.

Goodreadschallenge

Som vanligt kommer jag köra på ett mål på Goodreads med hur många böcker jag vill läsa i år. Har beslutat att liksom förra året sätta målet till 52 böcker. En bok i veckan. Det är ett mål jag är helt säker på att klara av, samtidigt som det inte stressar mig. Det gör att jag kan ta mig an lite tjockare böcker utan att behöva oroa mig för att de tar tid att läsa.

Hyllvärmarutmaningen

Dags att erövra bokhyllan! Eller i alla fall göra ett litet försök längs vägen. Hyllvärmarutmaningen går ut på att läsa tolv böcker under året, och de måste ha stått längre än ett år i hyllan. Jag har plockat ut en fin liten hög som jag ska ta mig igenom.

Den tomma stolen - J K Rowling
Kafka på stranden - Haruki Murakami
Den nya människan - Boel Berman
Älskade - Toni Morisson
Julia - Anne Fortner
Sovarna - Maggie Steifvater
Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
Hennes nya namn - Elena Ferrante
När alla ljuger - Peter Pohl
The Dragon Reborn - Robert Jordan

Klassikerutmaningen

Vargnatts bokhylla tänkte ha en rolig liten utmaning där hon ska läsa en klassiker varje månad i ett halvår till och börja med. Jag har en massa klassiker stående, så därför kändes detta perfekt. Speciellt som jag bara lovar bort mig halva året. Ifall jag tröttnar ur lite på dem efter ett tag. Exakt vilka har jag inte bestämt faktiskt, utan tänker ta den boken som känns bäst varje månad.


2 kommentarer:

  1. Kul att du också tänker läsa klassiker! :) Vilken jag själv ska börja med kommer i min TBR-video på fredag :)

    SvaraRadera
  2. Jag funderar på årets utmaningar. Har inget lysande track record om man säger så men de är ju alltid roliga att planera så sannolikt hoppar jag på ett gäng ändå

    SvaraRadera