måndag 27 november 2017

Epidemin av Åsa Ericsdotter

Den här boken har jag sett fram emot att få läsa väldigt länge. Ända sen det här inlägget faktiskt. Så det var på tiden att äntligen ta och göra det kände jag.

Handling från Adlibris:
Det politiska stjärnskottet Johan Svärd har tagit regeringsmakten efter en historisk valseger. Hälsopartiets vallöfte: svenskarna ska bli smala igen. Landon Thomson-Jaeger, ung forskare i Uppsala, ser sin flickvän tyna bort i anorexi och kyrkorna förvandlas till hälsocenter. På flykt undan propagandan träffar han Helena, som blivit av med jobbet: tjocka sjuksköterskor har dåligt inflytande på patienterna. Hälsopartiet skyr snart inga medel för att utrota fetmaepidemin. Men vart tar alla överviktiga vägen? När Helena plötsligt försvinner ger Landon sig ut på de norduppländska vägarna för att leta efter henne. Det blir en otäck resa genom ett allt råare svenskt samhällsklimat, där alltifrån fettmassa till intaget av kolhydrater är strängt kontrollerat.

Mina kommentarer:
Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag hade väntat mig av den här boken. Men det var i alla fall inte det som hände. Jag kände på något sätt att den var lite för förutsägbar och lite för enkelspårig. Vilket är tråkigt för den tar upp ett väldigt viktigt ämne.

Jag tror att en av sakerna jag hade svårast med är att jag har svårt att ta den här boken på allvar. Det känns helt absurt att ett parti som Hälsopartiet skulle kunna få makten med en så himla snäv och enkelriktad partiagenda. Det är kanske någonting som hade känts mer trovärdigt om vi hade fått lite mer bakgrund till hur det hela gick till.

Det fanns dock många saker jag gillade med den här boken. Jag tycker alla karaktärerna är himla bra och välskrivna. Trots att de är några stycken som presenteras så känns det ändå som om man lär känna allihopa. Det växlar perspektiv en del, och jag brukar inte tycka om det. Men i det här fallet gjorde det ingenting för jag ville läsa om alla personer.

Jag tycker även att boken är spännande och dramaturgiskt sätt väldigt bra skriven. Det hålls en jämn nivå av spänning genom hela boken, vilket gör att jag vill läsa vidare. Sedan gör den en bra stegring mot slutet. Det är även en hel del hemska scener i den här boken. De beskrivs inte i detalj, men det behövs inte för den som har lite fantasi och kunskap om historien.

Trovärdigheten till trots så tycker jag att boken är läsvärd. Den tar upp ett väldigt aktuellt ämne. Och det är lätt för mig att sitta här och säga att det inte känns trovärdigt. Om det är något historien borde ha lärt mig är det att man inte förstår vad som händer förrän det är för sent. Jag tycker ändå inte att den här boken får mer än ett okej. Jag är glad att jag har läst den, men känner inte att jag någonsin kommer vilja läsa den igen.

Betyg på Goodreads: 2 av 5 stjärnor

2 kommentarer: