lördag 16 september 2017

Allt jag inte sa av Yrsa Walldén

Första gången jag såg det här omslaget insåg jag att den här boken måste jag läsa. För ett så här snyggt omslag kan man inte motstå.

Handling från Adlibris
Tänk att flytta till en helt ny stad utan att känna en enda människa. Tänk att börja på högskola och plugga manusskrivande för tv och film. Och tänk att möta Dena, ditt livs kärlek, som verkar känna precis som du men som har en pojkvän. Tänk att hantera allt detta, ett nytt hem, nya vänner, ett nytt du, när allt du kan tänka på är en överväldigande kärlek som tar över hela din kropp.

Mina kommentarer: 
Döm av min förvåning när jag inser på första sidan att huvudkaraktärens stora flytt bär till Falun. För er som inte vet så levde jag de 22 första åren av mitt liv där. Man kan säga att jag nästan gjorde tvärt om mot huvudpersonen, även om jag inte riktigt kom så långt ner som Malmö. Det är kul att läsa en bok om en stad man känner som sin egen bakficka. Men det störde också min läsning då jag hela tiden satt och försökte komma på exakt var någonstans de egentligen var.

Boken är skriven i andra person och vi får aldrig veta huvudpersonens namn. Vi får några stolpar från huvudpersonens liv, men inte tillräckligt för att kunna bilda oss en ordentlig uppfattning. Däremot vet vi vad hon tycker och känner i olika situationer. Jag har lite problem med detta då jag tycker huvudpersonen blir lite genomskinlig. Det borde ju vara så att vi, tack vare att vi är inne i hennes huvud, kommer henne nära. Men på något sätt känns det ofullständigt. Jag tänker att det kan bero på att en karaktär byggs mycket i interaktion med andra människor och deras sett att se på dem. Det är lite synd för det lilla som jag fångar upp gör att jag tror att det hade varit intressanta personer att lära känna.

Det är dock en läsvärd bok. Det är väldigt träffsäker i hur det känns att flytta till en ny stad och inte känna någon. Att försöka bygga sig ett nytt liv nu när man ska vara vuxen. Att bli blixtförälskad i någon innan du egentligen känner personen. Att låta alla saker personen du älskar säger och gör först filtreras genom den kärleksdimma som omger dig, så att du tror dig kunna läsa in mening i det.

Betyg på Goodreads: 3 av 5

Recensionsexemplar från Vox by Opal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar