lördag 3 februari 2018

Ur askan av Leigh Bardugo

Jag måste säga att jag är rätt imponerad över mig och Nelly som tog oss igenom hela den här serien på lite över en vecka. Men när vi väl började läsa var det lätt att bara fortsätta, för det är en förtrollande värld att befinna sig i. Själv känner jag att det gav en liten extra knuff att få diskutera böckerna under läsandets gång också.

Lästes som: E-bok
Förlag: Gilla böcker
Engelsk Titel: Ruin and Rising

Handling från Adlibris:
Skuggmästaren har intagit huvudstaden och styr Ravka från en tron av mörker. Alina och Mal gömmer sig i underjorden. Snart börjar jakten på Morozovas tredje främjare, eldfågeln. Den är Ravkas enda hopp om räddning, men att använda den skulle kunna kosta Alina allt. Men har hon något val?

Mina kommentarer: 
Jag tycker den här serien har hållit en rätt så jämn takt rakt igenom. Det har inte varit superspännande hela tiden men det kräver jag inte, för då blir det nästan jobbigt. Men den har aldrig tappat farten så till den grad att jag känner att jag inte vill fortsätta läsa. Leigh Bardugo har även varit duktig på att lägga in lite tvister när man minst anar det, och det är alltid uppfriskande. 

Ska jag ändå tycka känner jag nog dock att den här boken var den som var minst bra. Boken börjar med att de gömmer sig i underjorden och det blir lite långdraget innan det äntligen börjar hända saker. Det är även lite för lite Nikolai för min smak, mest eftersom han är min favoritkaraktär i serien. Det jag däremot gillar är att alla karaktärer vi fått lära känna får fortsätta vara med och att ingen glöms bort när den viktiga upplösningen närmar sig. 

För att även prata lite om slutet, utan att spoila något, så känner jag nog att det var bra, men att jag tycker att det kändes lite för tillrättalagt. Tvisten med den tredje främjaren var helt suverän, och det slut man då förstod skulle hända. Hur det sedan löstes kände jag egentligen var väntat. Som slut så ofta blir. Antagligen eftersom det är de slut som tilltalar de flesta. Markera för att läsa spoilertankar: (Jag tror jag hellre hade sett att Mal förblev död. Nu blir det som vanligt att han måste dö, men genom ett mirakel räddas kvar. Men det jag verkligen gillade nu när han ändå levde var att både han och Alina blev utan kraft och valde att leva resten av sitt liv anonymt. För oavsett hur mycket jag själv älskade Nikolai kan jag inte tänka mig Alina vid hans sida.

Jag tycker det här var en bra och lättsam fantasyserie. Jag vet inte om det var för att jag hade rätt låga förväntningar när jag började, men den överraskade mig faktiskt. Kan varmt rekommendera att läsa den. Och mina förväntningar på Six of Crows är nu högre än någonsin eftersom alla säger att de böckerna överträffar den här serien. Kanske bäst jag förbereder mig på besvikelse redan nu. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar