fredag 3 november 2017

Helgfrågan vecka 44


Så var det helg, så himla skönt! Jag har firat in helgen väldigt stämningsfullt med Ljusfest på Sofiero i Helsingborg. Ett par bilder finns att beskåda på min Instagram (annamajahamp), men det var svårt att fånga stämningen och magin på bild. Evenemanget håller på hela helgen så för er som bor i närheten kan jag varmt rekommendera ett besök.

Nu över till vad detta inlägg skulle handla om, nämligen helgfrågan. Den här veckan lyder den så här:

Hur sorterar du böckerna i din bokhylla?
Bonusfråga: Hur ser din bokhylla ut nu? Gärna bild.

Jag har ett rätt komplicerat system. Jag sorterar dels efter genre, dels efter format eller storlek på böckerna, dels efter hur mycket jag gillar dem och även lite efter hur snygga de är. Det vill säga att snygga böcker gärna får stå på de hyllor som lättast drar åt sig blicken. Mitt system är nog inte alls något system enligt andra. Men jag brukar ha stenkoll på var böckerna står.

Det var bara någon månad sen jag flyttade in i mina nya bokhyllor efter flytten. Nu har jag så mycket plats att jag för första gången faktiskt delat upp min hylla i lästa och olästa böcker. Tanken var att jag skulle se de olästa minska. I verkligheten har de olästa börjat invadera en hylla med lästa böcker också. Så kan det gå.

Här under ser ni också en bild på en del av hyllan, ur grodperspektiv. Ur bild är två fullstora hyllor till. Tanken är att jag kanske ska ta lite bättre bilder på hyllan en dag. 




8 kommentarer:

  1. Ja, det viktigaste är ju att man hittar själv.

    SvaraRadera
  2. så trevligt det ser ut! Jag har ganska god koll på mina böcker.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. en känner ju i regel sin egen ordning eller oordning. och det räcker ju

    SvaraRadera
  5. Är det inte så vi alla gör? Undrar hur det ser ut hos bibliotekarier, ordning eller personligt kaos.

    SvaraRadera
  6. Bästa ordningen är väl förstås den man hittar i själv. Vad som sen är bästa ordningen kan ju också förändras med tiden. "Aktiva bokhyllor" är dynamiska. :D

    SvaraRadera
  7. Coolt att dela upp i lästa och olästa böcker. Det har jag aldrig funderat på.

    SvaraRadera
  8. Det ser ut att finnas plats för fler böcker också i dina hyllor, det är ju bra!

    SvaraRadera