söndag 27 augusti 2017

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Den här boken har jag läst så himla mycket gott om sedan den kom ut, så när det stod i hyllan på biblioteket en dag när jag var där tvekade jag inte en sekund utan lånade den direkt. Sedan läste jag ut den på två dagar.

Handling från Adlibris
Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.

I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet.
Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
Någon som kan få vem som helst att lyda.

Mina kommentarer:
Jag gillade den här boken och förstår varför folk har hyllat den så. Fantasy för ungdomar har verkligen fått sig ett uppsving, framförallt den engelska utgivningen men även den svenska. Det är tyvärr mycket som jag upplever som likadant. Ni vet när det känns som om du läst exakt den här historien innan. Ordbrodösen känner jag dock inte så med. Den känns unik och välgenomtänkt. Jag tycker även att det är en väldigt spännande och intressant kraft de har. Att kunna styra människor med det skrivna ordet.

Den här boken flyter på otroligt lätt. Den var svår att lägga ifrån sig då jag bara ville läsa ett kapitel till ( till sambons förtret som den dagen ville ha hjälp att såga till lister och inte uppskattade när jag plockade upp boken så fort han tittade bort). Jag måste säga att jag även gillade det faktum att Alba förväntas ha kraften, och sedan visar sig sakna den. Istället för det klassiska med en huvudperson som upptäcker kraften hen inte visste att hen hade. Det gav en intressant historia att följa Albas väg för att ta reda på vad som gör henne kraftlöst och försöka förstå den värld hon trodde hon var väl insatt i.

Att boken utspelar sig i Sverige gillar jag extra mycket. Liksom med andra svenska fantasyböcker, som Cirkeln och Vattnet drar, blir det lättar att sätta sig in i den när man är välbekant med omgivningarna. Sedan älskar jag att karaktärerna dricker kanna efter kanna med te. Det är uppenbart att de har koll på vad som egentligen är livets dryck.

Jag ser fram emot en fortsättning. För om det är något negativt jag har att säga om den här boken är det att den kändes lite för kort. Jag hade gärna sett att den var tjockare och mer innehållsrik. Men det kanske beror på att jag inte är den som räds tegelstensfantasy. För den bredare massan misstänker jag att det befintliga formatet går hem mer.

Betyg på Goodreads: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om i stort sett allting du skrev (utom möjligtvis att te är livets dryck, för kaffe är alltid mitt förstahandsval). Det är roligt att svenska författare i större utsträckning ger sig på fantasy, men precis som du är inne på skulle jag vilja se lite fylligare berättelser. Ibland kan det vara skönt att läsa en så kallad "luftig bok", men när det gäller fantasy tycker jag i regel bäst om de lite mer invecklade handlingarna. Tack för en mycket bra recension!

    SvaraRadera
  2. Åh jag gillade verkligen Ordbrodösen! Och känner verkligen igen mig i det där att hela tiden ta upp boken man läser när man egentligen borde göra annat (för min del känns det som att jag nästan alltid råkar vara mitt i en spännande bok när vi storstädar! blir väldigt distraherande haha ;))

    SvaraRadera