lördag 28 januari 2017

Bästautmaningen - Romansviter

Veckans tema i Lyrans bästautmaning gjorde mig väldigt exalterad.

Berätta om den bästa romansvit du läst!

"Detta blir ju hur enkelt som helst", tänkte jag. Det kändes som om det fanns hur många romansviter som helst som jag älskar. Men sedan började jag titta i bokhyllan. Och fundera. Och titta igen. Det var väl inte alls enkelt. Jag har läst många bra serier. Men hur vet jag om det känns som om den är värdig epitetet "romansvit"? Det känns som om det ligger en del tyngd bakom det ordet. Att sedan utse någon till den bästa är aldrig lätt. För genom att välja någon väljer du bort någon annan.

Men jag kom till ett beslut. Det är en serie som ligger mig mycket, mycket varmt om hjärtat. Jag har läst den hundra gånger känns det som. Jag har skrivit en b-uppsats om den. Jag har sett tv-serien många gånger. Jag pratar om Maria Gripes Skuggserie. Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggorna i skogen, Skuggbarnen och Skugg-gömman. I klippet nedan hörs den stämningsfulla musiken från tv-serien. Den inger verkligen en känsla av mystik, hemligheter och gotiska miljöer!


8 kommentarer:

  1. En serie som jag hört talas om men inte läst.

    SvaraRadera
  2. De känner jag inte till. Å andra sidan så har jag hittills inte läst något överhuvudtaget av Maria Gripe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du verkligen missat något. :O

      Radera
  3. Skuggserien! Jag bara måste läsa om den någon gång.

    SvaraRadera
  4. Visst är det svårt att välja en enda favorit! :)

    SvaraRadera
  5. Läste Skuggan över stenbänken när den första gången kom ut, minns den som väldigt bra (gillade redan då den där mystik-mixen du nämner)! Hörde nog till sluttampen vad gäller ungdomsböcker i mitt fall, för uppföljarna kände jag alls inte till existerade. Man blir nästan lite nyfiken på att fullfölja serien ändå, fast man nu inte har åldern inne för den längre. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är aldrig för gammal för bra ungdomsböcker så bara läs!

      Radera
  6. Den här kände jag inte till. Låter spännande.

    SvaraRadera