tisdag 22 mars 2016

Top ten tuesday: Favoritböcker

Tisdag igen, tänkte jag skriva innan jag kom på att jag skrev precis samma sak förra veckan. Men det är lite så det känns, som om det är tisdag hela tiden. Det är kanske inte det sämsta eftersom det innebär Top Ten Tuesday

Dagens tema är Ten Books I Really Love But Feel Like I Haven't Talked About Enough/In A While, och eftersom den här bloggen är så himla ny så innefattar ju det de flesta böckerna för mig. Därför tänkte jag lista tio böcker som jag verkligen gillat genom tiderna och önskar att jag hade bloggat då så jag kunde ha skrivit om dem.

1. Skuggserien av Maria Gripe
Jag älskar den här serien! Mystiken, de gotiska inslagen i del två och tre och alla hemligheter. Det bästa är också att serien inte har tappat sin tjusning trots en hel del omläsningar sen den första gången jag läst dem i tidiga tonåren. 

2. Janne, min vän av Peter Pohl
Så himla bra bok! Kanske min bästa, vilket är anledningen till att jag skrev min kandidatuppsats i litteraturvetenskap om den. Det som förvånar mig mest är att det är så många som inte läst den. 

3. Expeditionen: Min kärlekshistoria - Bea Uusma
Liksom stora delar av landets befolkning blev jag lika fascinerad och fast i den här boken och dess historia när den kom. Så genial! Bea Uusma är så häftig!

4. Den mörka materian av Philip Pullman
Ytterligare en favoritserie. Av anledning får jag alltid ett stort sug efter att läsa den på våren. Tror det har att göra med att jag första gången jag läste den satt ute på altanen och läste medan jag värmdes av de första varma solstrålarna. 

5. Romansviten om Micke av Peter Pohl
Peter Pohl är en absolut favoritförfattare om någon undrar. Denna svit består av sex böcker, är löst baserade på författarens eget liv och i stort sett alla är jättebra. Enligt mig. Vet folk som tycker de är jättetråkiga också

6. Beckomberga: Ode till min familj av Sara Stridsberg
Det var inte alls länge sen jag läste den här och fick en ny favoritförfattare. Om man nu kan kalla det för favorit när man bara läst en bok. Älskade hur som helst hennes språk och ska se till att läsa fler av hennes böcker. Så hon kan kvala in på favoritlistan. 

7. Big Mouth & Ugly Girl av Joyce Carol Oates
Följer lite samma spår som många av mina andra favoriter. Läste den när jag var yngre, gillade den mycket och gör det fortfarande efter massa omläsningar. Tycker annars J.C.O är en rätt ojämn författare då jag rent av hatat en del av hennes böcker. 

8. Kretsen av Maggie Stiefvater
Nämnde den här som en av de böcker som gett mig "boksmälla" när jag läst färdigt den. Har ännu inte tagit mig vidare i serien, så därför kanske jag får prata om den längre fram. Är dock lite rädd att resterande böcker inte ska leva upp till mina förväntningar. Sådant har ju hänt förr. 

9. The Queen of the Tearling av Erika Johansen
Måste få in lite  nyare böcker känner jag och den här fantasyserien är en stor favorit. Det har kommit ut två böcker och jag har läst båda med lika stort nöje. Johansen låter liksom världen och dess karaktärer byggas upp så där långsamt som en bra fantasyserie egentligen behöver för att man ska få ut så mycket som möjligt av den. Och att huvudpersonen är kvinna som inte mest har kärleksproblem ger ju massor av plus också! 

10. Harry Potter av J.K. Rowling
Känns nästan lite fusk att ta med den här. Men Harry Potter känns numer så uttjatat att man inte kan prata om den längre. Trots det tröttnar i alla fall inte jag och känner att jag kanske visst vill prata mer om den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar