fredag 18 mars 2016

Bokbloggsjerka 18-21 mars

Idag vaknade jag återigen upp hemma efter min vecka på vift. Även om jag hälsat på i föräldrahemmet, som ju känns väldigt hemma det också, så går ingenting upp emot mitt eget hem! Och min dator som jag lämnade hemma har varit saknad. Att blogga från ipaden visade sig vara rätt omständligt. Hur som helst, det är fredag och dags för bokbloggsjerka hos Annika igen och den här veckan undrar hon:

Har du någonsin haft en ”book hangover”, det vill säga en bok som tar slut på tok för tidigt och lämnar ett sådant avtryck/tomrum att du inte riktigt förmår dig plocka upp en ny bok för att aktivt försöka komma över den? Vilken i så fall?


"Book hangovers" har jag upplevt många gånger i mitt liv. Ofta uppkommer den efter att jag läst en bok som jag riktigt levt mig in i, och slukat under en kort men intensiv tid. Att då direkt plocka upp en ny bok, med en annan story och ett helt annat skrivsätt, fungerar inte oavsett hur bra den nya boken är. Som tur brukar dessa hangovers inte hålla i sig länge hos mig, som längst över en natt så man nästa dag kan sätta tänderna i en ny bok.

Att komma på ett konkret exempel på en bok som gett mig "book hangover" var inte så lätt men om jag inte minns fel hamnade jag i en sådan när jag läste Kretsen av Maggie Stiefvater. Den är så speciellt skriven och jag älskade den så mycket första gången jag läste den att jag sedan hade väldigt svårt att ta mig vidare till en annan bok.



24 kommentarer:

  1. Det är verkligen så, när man läst en så bra bok, då vill man ju bara kunna läsa samma bok för första gången igen. Ingen annan kan ju vara precis likadan!

    SvaraRadera
  2. Efter en väldigt bra bok brukar jag välja nånting helt annorlunda som nästa för att slippa book hangover.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig kan vara ett sätt att undgå baksmällan. Men ibland så är det just att böckerna är så annorlunda som gör det svårt för mig att börja på den nya.

      Radera
  3. Åh nu vill jag kolla upp Kretsen :) Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så! Tala gärna om vad du tyckte sen :)

      Radera
  4. Jag brukar aldrig påbörja en ny bok samma dag som jag läst ut en. Tycker det känns bra om boken får sätta sig lite :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också det är skönt att låta det gå lite tid mellan böcker, tidigare har jag slalomläst mycket och hade inte samma problem med det. Men nuförtiden läser jag oftast en bok i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slalomläser en hel del utan problem. Det är mest övergången när en bok tar slut och jag måste plocka upp en ny jag har svårt med ibland

      Radera
  6. Det är sällan jag har sån boksmälla att jag inte ganska omgående blir läsnödig igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att jag också kunde ha det så.

      Radera
  7. Kan helt klart vara bra att få en liten paus efter en intensivläst bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kräver en bra bok en liten paus för att smältas.

      Radera
  8. den sortens böcker som ger boksmälla brukar inte lämpa sig för slalomläsning. de kräver allt

    SvaraRadera
  9. Har börjat läsa min första bok av Maggie Stiefvater, men jag kommer ingen vart. Andra böcker kommer hela tiden emellan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken bok läser du? För jag har läst andra av henne som jag verkligen inte gillat!

      Radera
  10. Jag hade också svårt att komma på ett bra svar så där rakt upp och ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, såvida man inte råkat ut för det nyligen är det inte så lätt att komma ihåg.

      Radera
  11. Nej, det är ofta inte rättvist mot boken man tänker läsa sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! För då kan man ofta inte låta bli att jämföra böckerna mot varandra även fast man vet att man inte borde.

      Radera
  12. Ja, som tur är håller de inte i sig så länge, några dagar ungefär.

    SvaraRadera
  13. Det kan verkligen bli tufft för den bok som plockas upp efter den som man tyckte var så himla bra :)

    SvaraRadera